Elektrifikovaná kytara
Historie : Experimenty s konstrukcí elektrické kytary začali někteří nadšenci do elektroniky a výrobci strunných nástrojů ve 20. letech 20. století. U prvních kytar se pokoušeli snímat zvuk vestavěnými mikrofony nebo gramofonovými přenoskami. První skutečnou elektrickou kytaru s použitelným snímačem vyráběla od roku 1931 americká firma Rickenbacker. Její první kytara byla označena jako Frying Pan (pánev).
Popularitu elektrická kytara získala v éře větších hudebních těles, kde již hlasitost akustické kytary nedostačovala. Elektrickou kytaru na počátku 40. let proslavil a pojetí kytarové hry změnil jazzový kytarista Charlie Christian.
Dnešní podobu s masivním tělem získala kytara ve 40. a 50. letech, kdy bylo vymyšleno hned několik modelů, z nichž k nejznámějším patří Telecaster a Stratocaster firmy Fender a Les Paul firmy Gibson.
Stavba : Na rozdíl od akustických či elektroakustických kytar elektrofonická kytara nepotřebuje korpus k rezonanci tónů. Avšak její tělo se stále vyrábí ze dřeva a jeho kvalita a druh má dopad na výsledný zvuk nástroje. Obecně mohou být kytary lepeny z několika desek různých dřev, nebo zhotoveny z masívu. Počet a druh dřev silně ovlivňuje tónové zabarvení nástroje. Kytary typu Gibson používají obvykle mahagonové dřevo v kombinaci s dalším dřevem (olše, lípa, jasan), na hmatník se obvykle používá palisandr nebo dub. Zatímco kytary typu Fender jsou obvykle zhotoveny z olše či jiných „lehčích“ dřevin(zdroj:Wikipedia)
Rozsah : E - e3
Zvláštní efekty : vibrato se provádí velmi často vytažením struny,touto technikou lze zvýšit tón až o velkou sekundu. Další způsoby hry jsou totožné se španělskou kytarou.Pravá ruka používá trsátko(není podmínkou).
Slide guitar nebo bottleneck guitar (bottleneck = angl. hrdlo láhve) je osobitý styl hry na kytaru. Odlišnost tohoto způsobu hry spočívá v klouzaní (slide) předmětů z různých materiálů po strunách kytary. Nejčastěji se používá tzv. slide, což je předmět ve tvaru roury, který se nasadí na prst ruky, která mačká struny.
Při použití přídavných zařízení vznikají další efekty(uvádím jen ty nejčastěji používané) :
distorsion nebo overdrive(dříve booster) - charakteristický,přebuzený zvuk,užívaný často v metalových riffech i sólové hře.
wah - wah (kvákadlo) - jednoduchý princip rychlé korekce basů a výšek.
chorus - znásobení zvuku kytary, přičemž výška dublujícího zvuku je posunuta výše,nebo níže.
el.vibráto - zvuk kytary je rychle a pravidelně dynamicky měněn.
phaser(fuzz) - hra je doplněna zvukem,podobným startujícímu tryskovému letadlu.